Του Κωνσταντίνου Ζέρβα, δημάρχου Θεσσαλονίκης
Για να αλλάξει κατηγορία η Θεσσαλονίκη, να προσεγγίσει την ποιότητα ζωής και τις δυνατότητες αντίστοιχων ευρωπαϊκών πόλεων πρέπει να αποκτήσει μεγάλες υποδομές. Υποδομές που θα βελτιώσουν το βιοτικό επίπεδο κατοίκων, θα αναβαθμίσουν την καθημερινότητα και θα ξεκλειδώσουν νέες δυνατότητες. Υποδομές που θα αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της περιοχής και θα τα μετατρέψουν σε συγκριτικά σημεία υπεροχής προσδίδοντας μία ισχυρή και ρεαλιστική προσδοκία ανάπτυξης. Η πόλη έχει μείνει πίσω σε αυτόν τον τομέα -και με δική της ευθύνη- και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Αν δει κανείς την ατζέντα της Θεσσαλονίκης, θα διαπιστώσει ότι συζητούνται τα ίδια θέματα για περισσότερο από μία δεκαετία, με τρόπο δυσανάλογο των πραγματικών εξελίξεων. Για το λόγο αυτό, από την πρώτη στιγμή της διοίκησης του δήμου επιλέξαμε στρατηγικά να ασχοληθούμε με μέρος αυτής της ατζέντας, με στόχο την επιτάχυνση των έργων, τον έλεγχο για την τήρηση των δεσμεύσεων, και την ενημέρωση των Θεσσαλονικέων.
Φέραμε στο δημοτικό συμβούλιο το ζήτημα της ολοκλήρωσης του μετρό αλλά και αυτό των αστικών συγκοινωνιών, διότι κρίνουμε ότι είναι δύο από τα βασικότερα προβλήματα της πόλης αυτήν την περίοδο. Εάν σε αυτά τα πεδία επιτευχθούν οι στόχοι και υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις, τότε η Θεσσαλονίκη παίρνει την απαραίτητη ανάσα, βελτιώνεται αισθητά το βιοτικό επίπεδο και απελευθερώνεται χώρος για άλλες παρεμβάσεις στο αστικό περιβάλλον.
Πέραν αυτού, επιλέξαμε να συμβάλλουμε με τρόπο απτό στην υπόθεση ανάταξης των αστικών συγκοινωνιών και προχωρήσαμε στην αγορά 50 αστικών λεωφορείων σύγχρονης τεχνολογίας, σε εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή, από τον αδελφοποιημένο δήμο της Λειψίας, ενισχύοντας το στόλο των οχημάτων που θα κινούνται εντός πόλης. Στόχος μας να φτάσουμε σε πολλές γειτονιές και περιοχές που είχαν να δουν παρεμβάσεις για περισσότερο από μία δεκαετία.
Παράλληλα, επεκτείναμε το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων προσθέτοντας νέα χιλιόμετρα στο υπάρχον, κάτι που είχε να συμβεί από το 2009, καθώς αναγνωρίσαμε έγκαιρα την αναγκαιότητα εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης στην πόλη και λόγω πανδημίας. Και εδώ ενεργήσαμε τάχιστα, επιδεικνύοντας οργανωτική επάρκεια και αντανακλαστικά, εκμεταλλευόμενοι τη δυνατότητα που μας έδωσε το νομικό πλαίσιο. Θα προχωρήσουμε βέβαια και στη συντήρηση και αναβάθμιση του παλιού δικτύου, ώστε να παραδώσουμε στους Θεσσαλονικείς ένα ολοκληρωμένο δίκτυο που θα είναι κίνητρο για τη μαζική χρήση ποδηλάτου στην πόλη.
Πέραν αυτών, οι βελτιωτικές παρεμβάσεις στο αστικό περιβάλλον είναι συνεχείς και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ενταθούν. Αναβάθμιση παιδικών χαρών, ανανέωση αστικού εξοπλισμού, ανακατασκευή πεζοδρομίων, κατεδάφιση εγκαταλελειμμένων κτιρίων και απελευθέρωση οικοπέδων, παράλληλα με ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων θα αλλάξουν την καθημερινότητα σε επίπεδο γειτονιάς.
Ήδη τον πρώτο αυτό χρόνο έχουν γίνει έργα οδοποιίας σε περισσότερους από τριάντα δρόμους και στον δεύτερο έχουν προγραμματιστεί ανάλογες σε περίπου εκατό. Στόχος μας να φτάσουμε σε πολλές γειτονιές και περιοχές που είχαν να δουν παρεμβάσεις για περισσότερο από μία δεκαετία.
Ένα επιπλέον μεγάλο στοίχημα της τετραετίας είναι η μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε smart city με την αξιοποίηση μέρους των διαθέσιμων και δοκιμασμένων τεχνολογιών. Η δημιουργία στα Δημοτικά Σφαγεία του Κέντρου Επιτάχυνσης Ψηφιακής Μετάβασης, σε συνεργασία με μεγάλο τεχνολογικό κολοσσό, είναι το εναρκτήριο λάκτισμα αυτής της προσπάθειας.
Τέλος, στον τομέα της καθαριότητας και της ανακύκλωσης συνεχίζουμε να βάζουμε ψηλά τον πήχη. Στοχεύουμε στην διατήρηση της πρώτης θέσης στην ανακύκλωση και σταδιακά στην ορθολογικότερη διαχείριση των αστικών απορριμμάτων. Απώτατος στόχος μας η μετάβαση σε μία κυκλική οικονομία. Στόχος που τέμνεται με την εικόνα μιας καθαρής πόλης, με σύγχρονο στόλο οχημάτων αποκομιδής και νέα μηχανήματα φροντίδας του δημοσίου χώρου. Είναι αλήθεια ότι οι επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομία αναμένεται να είναι σημαντικές, όμως δικό μας καθήκον είναι αφενός να μην υπάρχουν εκπτώσεις στις παρεχόμενες προς το δημότη υπηρεσίες και αφετέρου να συμβάλλουμε με τις δυνάμεις μας στον περιορισμό της ύφεσης και στη μετάβαση σε μία αναπτυξιακή πορεία. Για το λόγο αυτό προετοιμάζουμε πυρετωδώς τη συνολική πρότασή μας προς την κυβέρνηση για την αξιοποίηση του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», και οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο, ώστε να αξιοποιήσουμε πολλαπλασιαστικά κάθε διαθέσιμο πόρο.
Πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία