Να μετατρέψουμε το φυσικό πλεονέκτημα σε εργαλείο ανάπτυξης και ποιότητα ζωής

makedonia

Σε πρόσφατη έρευνα της κοινής γνώμης αποτυπώθηκε με έναν πολύ ευδιάκριτο τρόπο η εδραιωμένη πεποίθηση των πολιτών πως ορισμένα από τα πιο ισχυρά πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης είναι η γεωγραφική της θέση, το θαλάσσιο μέτωπο και η ιστορία της περιοχής.

Αυτές ήταν οι απαντήσεις που συγκέντρωσαν τα μεγαλύτερα ποσοστά και συνθέτουν μια σαφή εικόνα του τι θεωρείται συγκριτικό πλεονέκτημα και ακολούθως που μπορούμε και πρέπει να επενδύσουμε ώστε να καρπωθούμε τα μέγιστα οφέλη. Το ενιαίο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, πόλης που είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη θάλασσα, είναι χωρίς αμφιβολία το μεγαλύτερο αναπτυξιακό project της νέας εποχής.

Αγγίζει, μετασχηματίζει και δίνει συγκεκριμένη μορφή σε αυτό που οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ως «φυσικό πλεονέκτημα». Γεωγραφία, φύση και ιστορία με το έργο αυτό μετατρέπονται από άυλες έννοιες σε απτή πραγματικότητα. Συνιστά μοναδική ευκαιρία για την ευρύτερη περιοχή να εξυγιάνει, να στραφεί, να αξιοποιήσει πλήρως και να ενοποιήσει το ομορφότερο και ελκυστικότερο κομμάτι της.

Η δημιουργία ενός παραλιακού μετώπου που θα ξεκινά από το Καλοχώρι και θα φτάνει ως το Αγγελοχώρι μπορεί να μετατρέψει την κεντρική Μακεδονία σε τόπο υψηλού ενδιαφέροντος, προστιθέμενης αξίας και σίγουρα σε καταλύτη ανόδου του βιοτικού επιπέδου της ευρύτερης περιοχής. Το μέγεθος της παρέμβασης, η συνθετότητα και οι δυσκολίες είναι πολλές, αυτό όμως δεν στέκεται εμπόδιο στην πρόοδο του έργου.

Ενιαίος σχεδιασμός και αποφυγή αποσπασματικών προσεγγίσεων είναι οι κρίσιμες παράμετροι που θα προσδώσουν μοναδικής αισθητικής και λειτουργικής αξίας αποτελέσματα. Η δική μας στρατηγική επιλογή ανάδειξης του ζητήματος των υποδομών της πόλης ως εκείνου του πεδίου που μπορεί να επιταχύνει την εξέλιξη και την ανάπτυξή της έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με την αναγκαιότητα αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου.

Οι αναπλάσεις του δημοσίου χώρου, ο νέος αστικός σχεδιασμός και η ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών που βελτιώνουν την κινητικότητα και τις συγκοινωνίες είναι σε θέση μαζί με την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου να συνθέσουν την εικόνα ενός σύγχρονου πολεοδομικού συγκροτήματος από το μέλλον. Μία ακόμη σημαντική διάσταση του έργου που δεν πρέπει να υποτιμάται είναι η περιβαλλοντική. Η ανάπλαση του παραλιακού θεωρείται ότι όταν ολοκληρωθεί θα αποτελέσει έργο πνοής και ουσίας για την πόλη, για την ποιότητα ζωής των κατοίκων καθώς παράλληλα με τα πολεοδομικά ζητήματα που θα επιλύσει θα επιδράσει καταλυτικά σε θέματα που αγγίζουν τη θαλάσσια αλλά και χερσαία περιοχή του Θερμαϊκού με όρους ασφάλειας και αειφορίας.

Τέλος, η επιτυχής ολοκλήρωση αυτής της προσπάθειας μπορεί να εγκαθιδρύσει μια νέα φιλοσοφία συνεργασίας, ένα νέο πρότυπο οργάνωσης και συντονισμού και να προσδώσει μητροπολιτική οπτική στην αντιμετώπιση σειράς αναπτυξιακών ζητημάτων – στοιχεία που είναι κρίσιμα και καθοριστικά στα επόμενα χρόνια. Βασική παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η σε εξέλιξη μελέτη αναθεώρησης του ΓΠΣ του Δήμου Θεσσαλονίκης. Κρίνεται δηλαδή αναγκαία η κοινή αντιμετώπιση – η εναρμόνιση δηλαδή του νέου ΕΧΣ (μελέτη του παραλιακού μετώπου) με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά τα σημεία ενδιαφέροντος εντός των διοικητικών ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης είχαμε σημαντικές εξελίξεις.

1. Ολοκληρώθηκε ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τον άξονα της Αριστοτέλους. Μία από τις πιο γνωστές πλατείες της Ευρώπης, ο εμβληματικός άξονας του Εμπράρ αποκτά νέα μορφή. Δημότες, κάτοικοι και επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν έναν νέο δημόσιο χώρο, με νέα αισθητική, νέα υλικά, νέες προσεγγίσεις, που σέβονται όμως τον χαρακτήρα και τα ιστορικά χαρακτηριστικά του τόπου.

2. Προκηρύχθηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών για τη δημιουργία deck διαπλάτυνσης της παλιάς παραλίας που θα δώσει τη δυνατότητα συνέχισης της διαδρομής πεζού και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο.

3. Το Μουσείο Ολοκαυτώματος έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης μετά από δικές μας παρεμβάσεις που έδωσαν λύση σε σειρά ζητημάτων, ιδιαίτερα με την παραχώρηση επιπλέον 11 στρεμμάτων στα αρχικά μόλις 3,5. Στον ευρύτερο μάλιστα χώρο προβλέπεται δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού.

4. Προβλέπεται επίσης δημιουργία διαδρομής από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού και του ΟΛΘ ως πορεία μνήμης, σε ανάδειξη της Νεώτερης Ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

5. Στην πλατεία Ελευθερίας σύντομα θα έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη βιωσιμότητας που θα απαντά στη δυνατότητα κατασκευής υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων με δεδομένη τη διαμόρφωση στην επιφάνεια ενός πάρκου αναψυχής και μνήμης.

Πέραν αυτών των σημείων το σχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν στην περιοχή των ναυτικών ομίλων με στόχο την ενσωμάτωση των ακτών στον αστικό ιστό, τη χωροθέτηση μεγάλου μεγέθους υπόγειων χώρων στάθμευσης στα οικοδομικά τετράγωνα ανατολικά της οδού Μεγ. Αλεξάνδρου, καθώς και ρυθμίσεις στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με σκοπό την ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του ΟΜΜΘ – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη και της εκτός σχεδίου παράκτιας περιοχής στο όριο με τον δήμο Καλαμαριάς με τη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού, Αθλητισμού και Τουρισμού.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης στηρίζει έμπρακτα την πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τον στρατηγικό σχεδίασμά του παραλιακού μετώπου του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να αναδειχθεί σε πρότυπο αστικό κέντρο, με μοναδικά χαρακτηριστικά σε όλη τη Μεσόγειο.

Η συνεχόμενη παράκτια ζώνη αναψυχής που θα έχει περιπατητικές αλλά και ποδηλατικές διαδρομές, χώρους πολιτισμού και αθλητισμού που θα συνδέονται με χώρους πρασίνου και αναψυχής μπορεί να αλλάξει τη δυναμική και την ποιότητα ζωής ολόκληρου του πολεοδομικού συγκροτήματος. Είναι ένα έργο από το μέλλον για το μέλλον.

ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ – ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

μείνετε Ενημερωμένοι

Εγγραφείτε στην email list μας και μείνετε πάντα ενημερωμένοι με τα τελευταία νέα μας

Μοιράσου το άρθρο