H παραδοχή του προέδρου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., ότι (αν όλα πάνε καλά) ο σταθμός της Αγίας Σοφίας θα παραδοθεί προς χρήση σε 3 χρόνια και ο σταθμός της Βενιζέλου το 2023, επιβεβαιώνει την εμπλοκή που προκάλεσαν όσοι στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης επέβαλλαν πανάκριβες “εξωτικές λύσεις” για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων in citu. Δηλ. να κατασκευασθεί ο σταθμός χωρίς την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, όπως για παράδειγμα, γίνεται στο γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας, όπου έχουν βρεθεί παρόμοια αν όχι υψηλότερης αρχαιολογικής αξίας ευρήματα.
Από τον Οκτώβριο του 2013 και για τα επόμενα χρόνια ούτε σταθμός κατασκευάζεται, ενώ περιουσίες αλλά και οι ίδιες οι αρχαιότητες μέρα με τη μέρα καταστρέφονται.
Επιμένω πεισματικά, εδώ και 5 χρόνια, ότι η μόνη διέξοδος είναι η πρόταση της απόσπασης των αρχαιοτήτων, κατασκευής του σταθμού και επανατοποθέτησής τους κατά περίπου 85%.
Τη θέση αυτή έχω αναλύσει επανειλημμένα στο Δημοτικό Συμβούλιο και δημόσια. Όλοι οι φορείς της πόλης συμφωνούν σε αυτό.
Πρόκειται για λύση άμεσα εφαρμόσιμη, πλήρως νόμιμη σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατείας και διαχειρίσιμη, η οποία από τη μία δε θα ανεβάσει το κόστος κατά 50 εκ. και από την άλλη θα δώσει τη δυνατότητα, όλο το έργο, μαζί με τους δύο εξαιρετικά κρίσιμους για την εύρυθμη λειτουργία του κέντρου της πόλης σταθμούς, να παραδοθεί προς χρήση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης το 2020.
Απευθύνω έκκληση στη διοίκηση του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και στην κυβέρνηση να επανεξετάσουν το αυτονόητο. Ας προτάξουν τη λογική που θα διευκολύνει τη βελτίωση της καθημερινότητας όσων άτυχων ζούμε, εργαζόμαστε ή επισκεπτόμαστε το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Διαφορετικά, φοβάμαι, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με την επιμονή στις «εξωτικές» και πανάκριβες προτάσεις και λύσεις, τελικά δε θα έχουμε, ούτε αρχαία ούτε μετρό!
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΜΜΕ
Σας επισυνάπτουμε το ακριβές απόσπασμα της ομιλίας του κ. Ζέρβα για τις καθυστερήσεις στο Μετρό, στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Θεσσαλονίκης στις 4 Ιουνίου 2018.
Οι «ηθικοί αυτουργοί» των καθυστερήσεων στην εκτέλεση και την ολοκλήρωση των έργων του μετρό και ειδικότερα των έργων στον σταθμό της Βενιζέλου πρέπει να αναζητηθούν μέσα… στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο σταθμός του μετρό στην Βενιζέλου θα ήταν έτοιμος και η οδός Βενιζέλου θα ήταν ανοιχτή, στην περίπτωση που ορισμένοι δεν είχαν επιλέξει να… βάλουν μπρος κάποιες «ευαισθησίες» που έχουν να κάνουν με τα αρχαιολογικά ευρήματα. Ποιοι βοήθησαν στο να γίνουν οι αρχαιότητες το βασικό πρόβλημα και το ‘’χειρόφρενο’’ του έργου; Όλοι αυτοί που διόγκωσαν όποιες αναστολές υπήρχαν στο να προχωρήσει το έργο όπως έπρεπε; Δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω, 140 εκατομμύρια ευρώ έχουν ξοδευτεί για την αρχαιολογία. Το Μετρό όταν ολοκληρωθεί, ελπίζω το 2020, 2021, 2022, δεν ξέρω πότε, θα ξεκινάει από την Καλαμαριά και θα φτάνεις στο Συντριβάνι. Δεν υπάρχει η έτοιμη λύση για τη διαχείριση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, γιατί περιμένουμε και τη λύση και το χρονοδιάγραμμα αλλά και το κόστος. Επειδή έχουν ειπωθεί πολλά περί της ηθικής αυτουργίας, αναζητήστε τους ηθικούς αυτουργούς αυτής της ιστορίας μέσα σε αυτή την αίθουσα, μέσα σ’ αυτό το κτίριο. Όλη αυτή η ταλαιπωρία έχουν και συγκεκριμένους υπαίτιους και συγκεκριμένο κόστος. Για αυτό το λόγο θα ήθελα, να υπάρχει τουλάχιστον μια σωστή ενημέρωση από το βήμα του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες, οι επαγγελματίες της Βενιζέλου και γενικά όλη η πόλη ποιο θα είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα, αλλά και ποιος έχει την ευθύνη για το γεγονός ότι από το 2013 δεν έχει πέσει ούτε ένα κυβικό εκατοστό μπετόν στο σταθμό της Βενιζέλου. Ακόμα και σήμερα δεν ξέρουμε ποια θα είναι τελικά η κυκλοφοριακή επιβάρυνση για το σταθμό και ποιο θα είναι τελικά το ‘‘φως’’ στην άκρη όχι της σήραγγας, άλλα στην άκρη του τούνελ του έργου.
Βίντεο Τοποθέτησης: